Harfana Geceleri

9 Dec

Turgay Kurtuluş

Toplumda hata yapan, söz verip de sözünü tutmayan, kaypak, toplumun sosyal değerlerini geliştirip korumayan bireylere diğer bireyler, çeşitli şaka vesaire usüllerle yaklaşarak, diğer kişinin davranışlarının olumlu ve olumsuz yönlerini, ekonomik-sosyal kültürel- düşünce ve değerlerini pozitif sonuçlara bağlamak amacıyla tartışma ve konuşmalar yapmak için aşağıdaki bahaneler gündeme getirilir;Elbisesiyle suya bırakılan her gün olay konusu olur.

Kızak veya kağnı arabasına çuval sarar gibi bağlanan bireye soğuk suya bırakılacağı söylenir. Suya bırakılmak yöremizde gurur kırıcı sayıldığından, suç zanlısı kişi beş ila otuz kişiye ziyafet düzenlemesi istenir.

Bu ziyafette koyun, dana veya kişi sayısına göre birer tavuk kesilmesi, şişle çevrilmesi şarttır. Herkesin yemesi özellikle istenir ki koruma olmasın…

Diğer yiyecek ve içeceklerin diğer bireylerce sağlanması gerekmektedir. Gençlerin rahat konuşup, tartışıp eğlenebileceği ortam seçilmesine özen gösterilerek, boş konut, ormanlık alan veya geniş çimenlik alan seçilir. Seçilen alanda içimi güzel su olması şarttır.

Eğer cezalı bireyin cep durumu zayıfsa, diğer bireyler tarafından ortaklaşa alınan 3-7 kg. tereyağı, ince elekten geçirilmiş sarı buğday unu kullanılarak ‘Pişi’ veya ‘Lokum’ pişirilerek soğumadan yenilir. ‘Pişi’lerin pişmesinde kırmızı ve kuru ardıç ağacı kullanılması esastır. Çünkü ardıç ağacıyla pişen ‘Pişi’ veya ‘Lokum’un tadı çok farklıdır.

Pişirilen ‘Pişi’lerin yanında bal, şerbet içilmesi şarttır. Diğer yiyecekler ilave kullanılır. Yağlı aş yiyenler, ‘maşrafa’ ile küçükten büyüğe soğuk sular içilir. Çaydan geçilir. Her bireyin su içmesinden sonra su tası çalkalanır.

Yağlı yeme sabaha kadar devam eder, sıra türküleri söylenir.

Korolar oluşturulur, saz çalma yeteneği olanlara rağbet yüksektir. Güldürür eğlendirir, oynatır. Herkes bireysel yeteneklerini ortaya koyar, anı, fıkra, şiir ve şarkı söyler.

Bireylerin ortak problemleri gündeme getirilir, gerekli tartışma ve konuşmalar yapılır.

Gecede yaşananlar artı ve eksileriyle, kişiliğini, kültür ve yetenekleriyle saydıran birey tarafından sonuçlandırılır. Bireylerin değil toplumun daha güzelleşmesi için karar birliği yapılarak gece eğlencesi sona erer.

http://www.savsat.com/index.php?n=duvar&w=337&a=571

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: